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News vom 18.07.2007

OECD empfiehlt in einem aktuellen Arbeitspapier die CHE-Rankingmethodik

In dem „Education Working Paper No. 8" der OECD zum Thema Globalisierung und Hochschulausbildung stellen Prof. Dr. Simon Marginson, University of Melbourne, und Prof. Dr. Marijk van der Wende, University of Twente, u.a. die grenzenlose Mobilität von Studierenden heraus. Sie verstärkt das Interesse nach einem weltweiten Vergleich von Hochschulen.

In vielen Rankings werde jedoch die Verschiedenartigkeit der Hochschulsysteme nicht berücksichtigt und der Rang im internationalen Hochschul-Gefüge nach stark vereinfachten Kriterien zugewiesen. “University rankings simplify the complex world of higher education in two areas of great public and privat interest: institutional performance, and institutional status. They emphasise vertical differences between institutions and between nations; that is differences of power and authority. They obscure horizontal differences, in the form of differences of purpose and type”, kritisieren die Autoren. In ihrem Arbeitspapier skizzieren Marginson und van der Wende demgegenüber die Prinzipien für einen sinnvollen Hochschulvergleich, die sich im Wesentlichen mit denen des CHE-Rankings decken:

„Institutions should not be ranked as a whole but on their various functions taken separately including the different aspects of research and teaching, and the different disciplines, locations and discrete service functions. The system of rankings should be based on a transparent balance of facts about performance and perceptions of performance based on peer review. Ranking methods should generate information relevant for different stakeholders and provide data and information that are internationally accessible and comparative. Because ‘quality is in the eye of the beholder’ , ranking should be interactive for users, particularly students. Users should be able to interrogate the data on institutional performance using their own chosen criteria.”

Die Philosophie der Herangehensweise und Methode des CHE-Rankings wird als beispielhaft für internationale Hochschulvergleiche genannt.


In: Simon Marginson and Marijk van der Wende (2007): Globalisation and Higher Education; OECD Education Working Paper No. 8, p. 55-61


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Profilschärfung CHE Ranking
Fragen und Antworten zur Profilschärfung des CHE Rankings (pdf)

Ansprechpartnerin
Petra Giebisch
Petra Giebischmehr
Telefon: 05241 9761-38
Fax: 05241 9761-40
E-Mail: Petra.Giebisch@che.de
 
Assistenz:
Vanessa Henrichsmehr
Telefon: 05241 9761-39

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